Home | Posts RSS | Comments RSS | Login

Jambori Antarabangsa Johor (Pt.2)

Thursday, November 27, 2008
Setibanya kami di Kem Tanjung Labuh, kami mula menurunkan segala peralatan dan barang-barang peribadi dan menunggu arahan selanjutnya dari petugas yang berada di pintu pagar. Dengan keadaan badan yang agak letih setelah berada lama di atas bas, kami mengikut sahaja arahan yang diberikan dan kemudiannya mula mendaki anak bukit yang merupakan sub kem 1, subkem endau rompin adalah kawasan yang telah ditetapkan untuk kontijen Selangor. Beberapa kontijen telah berada di subkem 1, jadi kami diberitahu bahawa buat sementara waktu kami akan menumpang tapak Kota Tinggi kerana tapak yang sepatutnya kami masuk masih tidak mempunyai lampu (kira terpaksa pasang khemah secara haram dulu la…). Masing-masing dengan perasaan yang berkobar-kobar, mula memasang khemah, akan tetapi ada beberapa orang yang mengambil kesempatan dengan memasang ‘khemah’ di rumah Kinto (hehehe…). Keesokan harinya, kontijen Gombak mulai mencari tapak yang sesuai dan mula berpindah ke tapak yang ‘halal ’ untuk mengharungi perkhemahan selama 7 hari dan 6 malam.


Pada hari pertama, kami dimaklumkan (atau lebih popular dengan perkataan di’infokan’) bahawa hari pertama diperuntukkan kepada setiap kontijen untuk menyiapkan dan menyelesaikan penempatan masing-masing. Kami yang telah selesai dengan tugasan kami mula memasang angan-angan untuk pekena nasi beryani gam yang terkenal di Batu Pahat. Apabila semua peserta dari kontijen Selangor mula menjamah hidangan tengahari kami pun (ajakan Kinto sebenarnya…) memulakan perjalanan kami ke Benteng untuk ke gerai Mat Syah. Masing-masing dengan beryani ayam dan kambingnya terus membelasah sehingga habis sepinggan nasi, dan yang bestnya…kami makan free sebab Kinto sekali lagi membuat kejutan dengan membayar harga makanan kami! ( Kinto: “Bila kat Batu Pahat, ni kira Zon aku”). Terima kasih daun keladi….
Pada sebelah petangnya, kami hanya meneruskan akiiviti kesukaan kami iaitu aktiviti kuak lentang. Namun Tuan Murshid, Ketua kepada ketua troop, agak sibuk pada sebelah petangnya kerana terpaksa bertugas untuk bangsa,Negara dan kontijen! Aku dan Che bad pula mengambil kesempatan meronda-ronda sekitar kawasan jambori dan buat pertama kalinya singgah di gerai menjual air tebu yang mana telah menjadi gerai kesukaan kami sehinggalah berakhirnya jambori ( Geng-geng yang lain pun akan mencari kami di gerai tersebut sekiranya kami tiba-tiba menghilang..heheheh).Kami juga turut mengkagumi ketinggian menara yang didirikan oleh pihak urusetia yang diinfokan ingin mengatasi ketinggian yang telah dicatatkan pada jambori sebelumnya .Pada malamnya pula, kami berkesempatan menonton acara bunga api (semburan api sebenarnya…) dari pihak bomba yang datang untuk menghapuskan sarang penyengat. Terima kasih abang bomba…. Kemudian…zzzzzzzzz

0 comments to Jambori Antarabangsa Johor (Pt.2):

Flying with a dream...

Flying with a dream...
lovely...