Home | Posts RSS | Comments RSS | Login

Jambori Antarabangsa Johor 2008 (Final)

Wednesday, December 10, 2008
(sambungan)...Tak ketinggalan ialah gerai air tebu dan gerai zonice. Aku ada jugak la beli sehelai dua t-shirt buat kenangan. Ada jugak rasa kesalan dihati sebab jambori kali ni tak dapat official t-shirt jambori dan t-shirt yang dijual pun tak ada satu pun bearing logo jambori. Sayang. Dihari-hari terakhir ni pun kami masih sempat dengan aktiviti jalan-jalan cari makan kami. Kali ni Kinto membawa kami ‘ngesop’ di sebuah kedai yang baginya memang amat ‘kick’ dengan siap terajang semua cukup. Hehe..Memang sedap pun! (mana taknya, makan free…huhuhu). Malamnya hujan turun lagi dan membuatkan groundsheet berair dan tidak selesa diduduki. Di tapak kawad acara perasmian penutup sedang berlangsung. Kontijen Selangor ada memenangi beberapa anugerah. Kawad tongkat memenangi tempat ketiga, pameran tempat kedua dan kebudayaan juga ditempat kedua ( eh..ye ke? Aku dah lupa la). Apabila majls penutupan tu tamat, Kinto singgah di kanopi kami dan mengajak kami bermalam dirumahnya. Ajakan Kinto memang menarik apabila melihatkan keadaan khemah dan tempat pembaringan aku dan Fizi. Tapi pada masa tu Fizi dah tidur dan bilangan kami yang seramai empat orang itu memerlukan kereta untuk kesana. Memandangkan hanya Fizi saja yang berkereta jadi aku dan Che Bad menggerak dia bangun untuk kerumah Kinto. Dengan keadaan mata yang masih bertutup, Fizi meminta aku yang memandu keretannya. Aku pun setuju. Pada masa tu hujan masih turun renyai-renyai. CHe Bad menunggu diluar kereta untuk member arahan sebab keadaan gelap sangat. Tiba-tiba bila kau menekan minyak aku rasakan tayar kereta mulai tenggelam di dalam selut. Aku terus berhenti menekan minyak. Kemudian Fizi mengambil alih dan menekan minyak dengan agak kuat yang bertujuan untuk mengeluarkan keretanya dari selut yang mula membuatkan keretanya tersangkut. Namun tindakan Fizi menenggelamkan lagi tayar kereta. Aku mula rasa bersalah apabila Fizi mengatakan bumper dia pecah. Che Bad pun aku tengok ada rasa bersalah jugak tu. Hehehe… Aku dan Che Bad mula mengorek lubang dan mengisinya dengan batu-batu. Dari sebuah kereta Wira, aku rasa kereta Fizi dah bertukar menjadi Jip 4WD. Che Bad kata dia ada terdengar Fizi kata “ Wira, transform!” (hahaha…buat lawak untuk kurangkan rasa bersalah!). Berkat kesabaran dan sedikit perasaan takut, akhirnya kereta Fizi berjaya dikeluarkan! Bila dah berjaya dikeluarkan, apa lagi…kami pun terus kerumah Kinto untuk bermalam disana (jangan la sapa-sapa dari jawatankuasa Kontijen baca post ni..amin!) Sampai disana kami terus menggunakan kemudahan yang ada secara maksimum, mandi sepuas-puasnya dan melayan blog PPM Gombak sambil chatting kat cbox. Murshid terus tidur. Aku pun dalam bercakap-cakap terus tak sedarkan diri. Heheh…letih beb!

Hari keenam- Hari untuk berangkat pulang. Kinto masih tidur masa kami bertolak balik dari rumahnya. Sampai sahaja di tapak perkhemahan, aku beruniform penuh untuk bertugas bagi adat menurunkan bendera. Jambori di Johor ni boleh dikatakan perkhemahan pertama aku selepas 4 tahun bercuti dari dunia pengakap. Dengan suara yang dah serak aku teruskan juga memberi arahan (aku buat silap pulak tu masa memeberi arahan…heheh) Apabial bersurai, aku dapati Che Bad dah bertolak balik dengan motor Kriss hikmatnya tu. Kami pun menurunkan khemah dan kanopi bersiap-siap untuk pulang ke Gombak. Hampir jam 11.30 barulah kami dapat bertolak pulang kerana berpuluh-puluh buah bas beratur untuk mengambil para peserta pulang. Perjalanan pulang pun kami masih disirami air hujan dan tersangkut didalam kesesakan jalanraya. Jam lima lebih kami tiba di Hill Crest.

Berjambori pada kali ini meninggalkan banyak kenangan manis dan mengikat lagi persahabatan yang terjalin. Nampaknya kemasukkan semula aku ke dalam PLD Gombak seperti menggantikan seorang ahli yang aktif dan berpengalaman. Murshid akan berpindah ke Hulu Selangor yang mana memungkinkannya berada di bawah PPM Hulu Selangor pula. Tapi pengalaman aku akan disambung pula dengan plan ke Sabah pula pada tahun depan bersama geng-geng di Gombak. Backpacking trip selama 5 hari 4 malam (ye ke Rosdi si Bentara Hutan?) Heheh………TAMATED!

1 comments to Jambori Antarabangsa Johor 2008 (Final):

tadashi said...

bukan bentara Hutan lah.gagaga

Bentara Rimba adalah yang betol ye..